مصرف چای ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. چای دارای خواص بسیاری است، از کمک به تنظیم قند خون گرفته تا افزایش حساسیت به انسولین.

چای خطر ابتلا به دیابت را افزایش نمی دهد، اما ممکن است با کاهش التهاب، افزایش حساسیت به انسولین و تنظیم سطح قند خون، به مدیریت این بیماری کمک کند.این مقاله به بررسی تاثیر چای و برخی از دمنوش ها بر افراد مبتلا به دیابت، فواید و خطرات آن ها می پردازد.

محققان دریافتند که مصرف منظم چای ممکن است دیابت را بهبود بخشد، که به این دلیل است که برخی از انواع چای ممکن است به بهبود تولید انسولین و حساسیت به این هورمون کمک کنند.دیابت وضعیتی است که می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. انواع مختلفی از دیابت وجود دارد:

· دیابت نوع 1: این یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی فرد مبتلا به این بیماری به سلول های سازنده انسولین حمله کرده و آنها را از بین می برد.

· دیابت نوع 2: این نوع شایع تری از دیابت است که در آن بدن فرد مبتلا به این بیماری، انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن به طور مناسب به انسولین واکنش نشان نمی دهد که باعث ایجاد سطوح بالای گلوکز در خون می شود.

کم آبی می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. چای بدون شیرینی، یک گزینه ی عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن است. چای یک نوشیدنی کم کالری است، بنابراین مصرف چندین فنجان چای شیرین نشده در طول روز تاثیری بر سطح قند خون نخواهد داشت.

انواع مختلفی از چای وجود دارد و هر کدام از آنها خواص ارزشمند متفاوتی دارند. افراد مبتلا به دیابت ممکن است مزایای زیر را با نوشیدن منظم چای تجربه کنند:

· حفظ فشار خون سالم

· بهبود حساسیت به انسولین

· کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و لخته شدن خون

· افزایش عملکرد انسولین

· کاهش التهاب سیستمیک

· رفع رادیکال های آزاد

مزایای فوق به پلی فنول ها و کافئین فراوان موجود در چای بر می گردد، این دو جزء می توانند به پیشگیری و مدیریت دیابت کمک کنند. چای همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به لطف آنتی اکسیدان های موجود در آن کاهش دهد.

مانند چای سیاه، چای سبز دارای خواص مفید زیادی است. نوشیدن چای سبز ممکن است به افراد در کاهش التهاب و کاهش سطح قند خون کمک کند.

چای سبز می تواند نقش مهمی در مدیریت دیابت داشته باشد و همچنین ممکن است به جلوگیری از شروع این بیماری کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 بر روی مردم ژاپن نشان داد که شرکت کنندگان در این مطالعه که 7 فنجان یا بیشتر چای سبز در روز می نوشیدند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند.

نوشیدن 2 تا 4 فنجان چای سبز به طور منظم در هر روز، به لطف تعداد زیادی از خواص مفید آن، ممکن است به کاهش خطر مرگ زودرس ناشی از دیابت نوع 2 تا 19٪ کمک کند.

چای هیبیسکوس(Hibiscus tea) یا چای ترش (Sour tea)، یک نوع چای گیاهی است که می‌توان آن را هم به ‌صورت گرم و هم به‌ شکل سرد مصرف کرد، خواص چای ترش بسیار متنوع است. این چای به دلیل طعم ترش منحصر به ‌فردش و همچنین نداشتن کافئین از محبوبیت زیادی برخوردار است.

یک بررسی در سال 2022 گزارش داد که چای هیبیسکوس به لطف خواص آنتی اکسیدانی هیبیسکوس ممکن است به محافظت از بدن در برابر عوارض ناشی از دیابت کمک کند. هیبیسکوس همچنین ممکن است به بهبود مقاومت به انسولین کمک کند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که موش‌های مبتلا به سندرم متابولیک که تحت درمان با عصاره هیبیسکوس قرار گرفتند، تغییرات مطلوبی را در مقاومت به انسولین، سطح گلوکز خون و سطح چربی خون نشان دادند. تحقیقات بیشتری برای ارزیابی مزایای چای هیبیسکوس در افراد مبتلا به دیابت مورد نیاز است.

دم نوش زردچوبه،دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا وضعیت خود را مدیریت کنند. زردچوبه همچنین حاوی مقادیر زیادی کورکومین است که سرشار از پلی فنول است و ممکن است به کاهش قند خون کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 روی جوندگان همچنین نشان داد که زردچوبه ممکن است به بهبود مقاومت به انسولین و کاهش سطح گلوکز خون کمک کند. با این حال، ما به تحقیقات بیشتری در مورد انسان نیاز داریم.

بابونهسرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است از استرس اکسیداتیو منجر به عوارض دیابت جلوگیری کند. دم نوش بابونه همچنین ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد افرادی که حداقل 3 فنجان بابونه در روز به مدت 8 هفته می نوشند، سطح آنتی اکسیدان ها در بدنشان افزایش می یابد و توانایی بدن آنها برای کنترل قند خون بهبود می یابد. با این حال، ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا فواید نوشیدن بابونه را در مدت زمان طولانی‌تری تایید کنیم.

دم نوش بادرنجبویهنیز ممکن است به کاهش خطرات قلبی عروقی مرتبط با دیابت و کاهش سطح قند خون کمک کند.

یک مطالعه در سال 2018 گزارش داد که مصرف کپسول های حاوی عصاره بادرنجبویه دو بار در روز به مدت 12 هفته، سبب بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2، و کاهش التهاب در این افراد می شود. اما توجه به این نکته ضروری است که عصاره بادرنجبویه با چای دم کرده بادرنجبویه یکسان نیست.

نوشیدن چای شیرین نشده معمولا برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است. چای حاوی کافئین و پلی فنول است که هر دو برای مدیریت دیابت، هیدراته نگه داشتن بدن و بهبود حساسیت به انسولین مفید هستند.

با این حال، افزودن شکر به یک فنجان چای ممکن است به نتیجه معکوس منجر شود و بسته به میزان قندی که فرد به نوشیدنی خود اضافه می کند، باعث افزایش سطح قند خون شود.

اگر فردی سطح قند خون بالایی داشته باشد که به عنوان هایپرگلایسمی نیز شناخته می شود، ممکن است این موارد را تجربه کنند:

· سردرد

· حالت تهوع

· نیاز به تکرر ادرار، به ویژه در طول شب

· تشنگی

· خستگی

· کاهش وزن

· تاری دید

· عفونت های مکرر پوست و مثانه

خلاصه

نوشیدن چای ممکن است فواید زیادی برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد، که به این دلیل است که بیشتر انواع چای سرشار از پلی فنول ها هستند و خواص مفید دیگری نیز دارند که می تواند به بهبود سطح گلوکز خون و مقاومت به انسولین کمک کند.

چای سیاه و سبز، بابونه، و انواع دیگر دمنوش ها، مانند چای ترش و زردچوبه، ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و از بروز بسیاری از عوارض مرتبط با دیابت، از جمله بیماری های قلبی عروقی، جلوگیری کند.

نوشیدن چای به طور معمول هیچ گونه منع مصرفی برای افراد مبتلا به دیابت ندارد. با این حال، افراد باید از شیرین کردن چای خود با شکر یا عسل اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث افزایش سطح قند خون آنها شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/tea-and-diabetes-2